Navigatie

Bezichtigingen:

2024: woensdag- & zaterdagmiddag, 14.00 tot 16.00 uur.

Vieringen:

zie www.sintvitusparochie.nl

facebook     twitter     instagram     email

Interieur kerk

Het interieur van de kerk kent vele hoogtepunten.

In totaal zijn er in de kerk vijf altaren te vinden. Naast het hoofdaltaar van R.W. Bruun staan er vier zijaltaren. Het Anna-altaar, het Bonifatius-altaar, het Sacraments-altaar en het Jozef-altaar werden vervaardigd door Friedrich Mengelberg. Pronkstuk van het Anna-altaar is het beeld Anna te Drieën, een gaaf middeleeuws beeld dat uit de 16de eeuw dateert.
De Piëta is gedateerd in 1929 en afkomstig uit het atelier van Cuypers.
De kerk herbergt twee orgels. Op de z.g. zangersgalerij staat het uit 1899 stammende Adema-orgel , dat in 1942 sterk werd gewijzigd door Verschueren te Heythuysen. In de viering staat het monumentale Cavaillé-Coll orgel. Gebouwd in 1886 is het een van de vier orgels, die ons land van deze beroemde franse orgelbouwer rijk is.
De kerkbanken komen uit het atelier van Cuypers en vormen de harmonische invulling van een nagenoeg origineel kerkinterieur.

glas-in-lood raam
doopvont

De Bonifatiusramen in het koor zijn van Frans Nicolas. De overige zijn voornamelijk gemaakt door Heinrich en Frits Geuer.

In de doopkapel staat een magnifiek doopvont van de gebroeders Brom uit 1929.

preekstoel
viering

De eikenhouten preekstoel is afkomstig uit de eerdere statie en dateert uit ongeveer 1700. De drie reliëfs zijn het bestuderen meer dan de moeite waard.

Zicht van boven op viering

kruiswegstatie
tegelvloer

Een van de kruiswegstaties

Familiewapen van Juliana Agatha Jacoba thoe Schwartzenberg en Hohenlandsberg in de vloer

Uiteraard is er veel meer te zien en te beleven. Genoemd kunnen nog worden de vier biechtstoelen, de zeven beelden en de Communiebank. Maar het is het beste om zelf naar Leeuwarden te komen en de kerk te bezichtigen. Deskundige rondleiders staan voor u klaar. In de periode juni tot en met september is dat op woensdagmiddag en zaterdagmiddag. Het is dan ook mogelijk de toren te beklimmen en het historische centrum van de stad van boven te bewonderen.

ontwerp & onderhoud KAD Leeuwarden © Stichting Bonifatiustoren